Vet du om du har en god kraftavtale?

Dato August 22nd, 2022
- Det finnes en del tilfeller der kunder betaler flere hundre tusen kroner for mye, dersom de har høyt forbruk og feil kraftavtale. Vi hjelper til med både vurdering og fremforhandling av kraftavtaler, samt benchmarking før og etter inngåelse av nye avtaler, forteller avdelingsleder i Entro, Stian Vollan-Hansen.

Vet du om du har en god kraftavtale?

- Det finnes en del tilfeller der kunder betaler flere hundre tusen kroner for mye, dersom de har høyt forbruk og feil kraftavtale. Vi hjelper til med både vurdering og fremforhandling av kraftavtaler, samt benchmarking før og etter inngåelse av nye avtaler, forteller avdelingsleder i Entro, Stian Vollan-Hansen.

Entro har mer enn 30 års erfaring med kraftkjøpsrådgivning og kartlegging av kundens behov og forhold til risiko i forbindelse med kraftkjøp. 

Ifølge Stian er det ikke sjelden at Entro avdekker vesentlige muligheter for besparelse ved å bytte kraftavtale eller kraftleverandør. I tillegg ser vi at mange kraftleverandører henter inn vesentlig større marginer enn det er gitt uttrykk for ved innsalg og avtaleinngåelse, gjennom eksempelvis skjulte påslag eller ulike former for gebyrer.

- Mange tror kanskje at kraftavtalen de har er god, men hvor god er den egentlig i forhold til kundespesifikke behov? Dette hjelper vi kundene våre med å finne ut av, forteller Stian.

Avdelingsleder, Stian Vollan-Hansen.

Kjenner kundens behov

Ifølge Stian kan det være vanskelig for kunden å navigere i et uoversiktlig landskap for kraftavtaler, der leverandørene konkurrerer om å være både billigst og best på papiret. Å vite hva man faktisk betaler for, kan være vanskelig for en kunde å finne nøyaktig ut av. 

- De som sitter med ansvar for anskaffelser hos kundene har som regel ikke spisskompetanse innenfor absolutt alle produkter og leveranser de skal handle inn.​ Det er viktig å vite hvilke «feller» man kan gå i, eller hvilke risiko​momenter man bør være klar over. I tillegg er det viktig å ha et klart forhold til hva ens behov og forhold til risiko er, og hvilke konsekvenser ulike avtaler og handelsstrategier kan ha.

- I Entro har vi spisskompetanse på dette området, og innsikt i både marked og et bredt omfang av ulike avtaletyper. Vi vet hva som er mulig å få til, og ønsker å sørge for at kundene våre får en best mulig løsning til riktig pris, sier Stian.

Benchmarking før og etter

Gjennom Benchmarking hjelper Entro kundene sine med å vurdere hvor god kraftavtale de har, sammenlignet med noen av de beste løsningene på markedet. I denne prosessen blir prisene kunden betaler dekomponert og sammenlignet med gjeldende markedspriser. Det blir også undersøkt hvorvidt kunden blir fakturert i henhold til avtale.

- På den måten avdekker vi om kunden blir belastet med skjulte påslag eller gebyrer utenom det som står i avtalen. Deretter vurderer vi potensialet for besparelse ved å endre på avtaletype, leverandør eller eventuell strategi for finansiell prissikring.

Lurer du på hvor god kraftavtale du har i dag? Ta kontakt.